Tiskárna, MFP zobrazuje chybu tisku po aktualizaci Windows 10?
Microsoft si sice v tomto ohledu polepšil, pravdou ale je, že stále není neobvyklé, že se po velké aktualizaci systému objeví problémy s počítačem. To je něco, co je čím dál méně obvyklé, ale stát se to určitě může i nám. Přesně to se stalo naší tiskárně po upgradu našeho počítače na Windows 10.
Nikdy byste však neměli vyloučit možnost, že porucha může být způsobena jinou příčinou. Ať tak či onak, řekneme vám, jaké kontroly byste měli provést, než se domníváte, že je na vině aktualizace. Pokud se tedy ocitnete v této situaci, zde jsou kroky, které je třeba dodržovat, a doporučení, jak se pokusit vyřešit některý z těchto problémů.
Zkontrolujte tiskárnu nebo zařízení MFP a ujistěte se, že tiskne
Bez ohledu na problémy, se kterými se můžeme setkat s naší tiskárnou po upgradu počítače na Windows 10, pravdou je, že nejprve musíme provést řadu základních kontrol, abychom se ujistili, že se nejedná o problém s aktualizací, ale o závadu, která nám brání tisk jakéhokoli dokumentu způsobeného jiným důvodem. Zde jsou proto kroky, které je třeba dodržet, abyste se pokusili znovu uvést tiskárnu do správného provozu:
Odpojte a restartujte tiskárnu
To je možná první věc, na kterou mnoho uživatelů myslí, když mají problémy s tiskárnou nebo dokonce s počítačem. V takovém případě může problém vyřešit vypnutí a opětovné zapnutí tiskárny. Pokud to však pomocí vypínače na tiskárně nestačí, je nejlepší ji také na několik sekund odpojit a poté ji znovu zapojit a zapnout.
To je nejlepší způsob, jak deaktivovat všechny procesy, služby a funkce zařízení a znovu je od nuly aktivovat. Ve skutečnosti je funkce restartu pro odstraňování problémů s novými technologiemi nejvíce doporučenou první možností.
Zkontrolujte připojení
Pokud tiskárna stále nefunguje a je zapojena, doporučujeme zkontrolovat všechna připojení. Kabel USB nemusí být správně připojen nebo nemusí být rozpoznán. Pokud se jedná o fyzický problém, můžeme jej opravit jednoduchým správným připojením všech kabelů, ale pokud je vše správně zapojeno, příčinou chyby může být problém s používaným portem.
Můžeme jej tedy zkusit připojit k jinému portu a zkontrolovat, zda je problém vyřešen. Obecně je dobré zkontrolovat také propojovací kabel v jiném zařízení, abyste vyloučili, že problém způsobuje kabel. Pokud je však naše tiskárna bezdrátová, je třeba provést jiný typ testu:
- Ujistěte se, že je bezdrátové připojení aktivováno: Většina tiskáren má tlačítko, které označuje, zda je bezdrátové připojení aktivováno či nikoli. Proto byste měli zkontrolovat jeho stav a v případě potřeby nahlédnout do návodu k obsluze, jak tuto možnost aktivovat. Pokus o bezdrátové připojení k tiskárně ze smartphonu nebo tabletu odstraní problémy s WiFi připojení počítač.
- Provést test připojení: Většina tiskáren má také možnost v nabídce nastavení provést test připojení. Zkontrolujte manuál nebo proveďte test, abyste ověřili připojení.
- Zkontrolujte připojení k počítači: Pokud je tiskárna připojena správně, měli byste zkontrolovat připojení k počítači. Je důležité, aby byl počítač správně připojen ke stejné síti jako tiskárna. Dalším způsobem, jak zkontrolovat bezdrátová připojení počítače, je připojení smartphonu přes WiFi k počítači.
- Překontrolovat bluetooth připojení: Pokud je připojení přes Bluetooth, je nejlepší spustit Poradce při potížích s Bluetooth, abyste zkontrolovali, zda došlo k problému a systém jej dokáže automaticky opravit. Port Bluetooth na počítači můžete obejít připojením smartphonu k tiskárně přes Bluetooth.
- Otestujte svou tiskárnu ze smartphonu: Pokud nemáte nainstalovanou žádnou z aplikací výrobce tiskárny pro rychlý tisk dokumentů ze smartphonu, zkuste vytisknout fotografii z role fotoaparátu nebo text z libovolné webové stránky přes WiFi, abyste vyloučili, že váš počítač kořen problému.
- Zkontrolujte, zda se neobjevila chybová zpráva, pomůže vám to rychle zjistit, jakou chybu vaše tiskárna zaznamenala, a můžete okamžitě hledat řešení.
- Zkontrolujte, zda jste připojeni k síti VPN: Chcete-li rychle zkontrolovat, zda jste připojeni k síti VPN, vyberte ikonu Síť na pravé straně hlavního panelu a poté zkontrolujte, zda připojení VPN ukazuje „připojeno“.
Změna stavu tiskárny
Pokud tiskárna zobrazuje stav „offline“, pak jej musíme změnit na „online“. Chcete-li to provést, ujistěte se, že je tiskárna zapnutá, připojená ke stejné WiFi jako náš počítač a zda ukazuje, že je připojena správně. Jakmile je toto hotovo:
- Otevřeme stránku nastavení systému Windows 10.
- Přejděte do části Zařízení > Tiskárny a skenery.
- Vyberte si naši tiskárnu.
- Klikněte na tlačítko "Otevřít frontu".
- Otevřete položku nabídky Tiskárna.
- Ujistěte se, že možnost Použít tiskárnu offline není zaškrtnutá.
Odinstalace a přeinstalace tiskárny v systému Windows 10
Pokud žádná z předchozích možností nevyřešila problémy s tiskárnou v systému Windows 10, můžete jako poslední možnost nastavení zkusit zařízení odinstalovat a nainstalovat znovu. Pokud jste to ještě nikdy nedělali a tímto procesem procházíte poprvé, postupujte podle následujících kroků:
1. Otevřete stránku Nastavení a přejděte na Zařízení > Tiskárny a skenery.
V sekci tiskárny a skenery, vyberte svou tiskárnu a klikněte na tlačítko Odebrat zařízení.
Další věc, kterou budeme muset udělat, je přeinstalovat naši tiskárnu. V tomto případě musíme udělat toto:
2. Otevřete konfigurační stránku a přejděte na možnost Zařízení > Tiskárny a skenery.
Vyberte možnost Přidejte tiskárnu nebo skener.
Počkáme, až systém najde naši tiskárnu, vybereme ji a klikneme na Přidat zařízení.
Toto bude „virtuální“ možnost restartování zařízení. Toto je také velmi užitečná možnost pro externí zařízení, která připojíme k počítači, když selžou, jako jsou skenery, externí disky, sekundární monitory atd.
Instalace tiskárny z její aplikace
Pokud jste si nedávno zakoupili tiskárnu, byla s největší pravděpodobností dodávána s vhodnou aplikací, která vám pomůže nastavit a spravovat vaši značku. Bylo by hezké jej používat nejen pro každodenní úkoly, ale také pro vše, co souvisí s podporou vašeho zařízení. Možná právě zde, a ne v nabídce Windows, najdete řešení problému, který se objevil s vaší tiskárnou.
Pokud máte například tiskárnu nebo multifunkční tiskárnu HP, budete mít přístup k aplikaci HP Smart, kterou můžeme použít k tomu, abychom vás provedli procesem instalace. Jediné, co musíte udělat, je kliknout na ikonu křížku „+“ v pravém horním rohu, hned pod ikonou Profil, Spuštění a Oznámení. Poté program vyhledá tiskárny připojené k PC nebo ke stejné síti jako naše PC a krok za krokem nám řekne, jak program nainstalovat. Budeme také moci odstranit tiskárny, vyčistit tiskové fronty atd.
Pokud navíc rozbalíme nabídku tří vodorovných pruhů, zpřístupní se nám nástroj pro diagnostiku a opravu chyb. Stačí kliknout na tlačítko "Start" a spustí se diagnostika, která nám řekne o problémech s tiskárnou a jak je opravit. Máme také sekci Nápověda a podpora, která nás zavede na fóra značek, kde najdeme mnoho problémů souvisejících s tiskárnou a jejich možná řešení.
Zkontrolujte konfiguraci systému Windows 10
I když je pravda, že jednou z možností, kdy tiskárna selže, je chyba v tiskárně, dalším aspektem, který je třeba vzít v úvahu, je konfigurace samotné tiskárny v operačním systému, v tomto případě Windows 10. Pokud aktualizovali jsme operační systém, je možné, že některé parametry byly dekonfigurovány nebo nejsou kompatibilní s těmito nastaveními, doporučujeme několik možných řešení. Jsou následující:
Spusťte nástroj pro odstraňování problémů
Windows 10 má mnoho nástrojů pro odstraňování problémů. Nástroje, které nám umožňují automaticky opravit určité problémy v našem systému. Chcete-li to provést, jednoduše zadejte název nástroje pro odstraňování problémů do vyhledávacího panelu na hlavním panelu nebo jej otevřete ze stránky nastavení, kde musíme provést určitý proces:
- Přejděte na kartu Aktualizace a zabezpečení.
- Nyní klikněte na možnost Odstraňování problémů.
- Pak Další nástroje pro odstraňování problémů
- Nakonec klikněte na Tiskárna.
Počkáme pár sekund, možná pár minut, nic moc, tohle je něco hodně specifického a Windows vám v takových případech vyjdou vstříc na půl cesty. Zatímco první edice tohoto nástroje většinou mnoho problémů nevyřešily, v případě Windows 10 se výrazně zlepšil a může být skvělým řešením vašeho problému s tiskem.
Aktualizujte ovladače
Další věc, kterou můžeme udělat, pokud problémy s tiskárnou přetrvávají i při upgradu na Windows 10, je zkontrolovat, zda jsme správně aktualizovali ovladač tiskárny. Chcete-li to provést, otevřete Správce zařízení Windows 10, najděte naši tiskárnu, klikněte na ni pravým tlačítkem a vyberte možnost "Aktualizovat ovladač".
V tomto případě se jedná o možnost „aktualizovat tiskárnu“, to je nutné provést na úrovni softwaru, pravděpodobně Microsoft i výrobce zařízení vyvinuli aktualizaci ovladačů tiskárny, která řeší problém s tiskem po aktualizaci operačního systému.
Vymažte a resetujte Správce tiskových úloh
Další možností řešení problémů s tiskárnou po aktualizaci Windows 10 je odinstalovat a resetovat Správce tiskových úloh. Jedná se o soubor, který, jak název napovídá, je zodpovědný za řízení procesu tisku.
Chcete-li odebrat a resetovat Správce tiskových úloh pomocí karty "Služby", postupujte takto:
- Otevřete aplikaci Windows 10 Services. „Služby“ můžete zadat přímo do vyhledávacího pole na hlavním panelu.
- Vyberte kartu Standard-Local
- V seznamu vyhledejte službu Správce tiskových úloh.
- Vyberte Zastavit a poté OK.
- Do vyhledávacího panelu na hlavním panelu zadejte %WINDIR%system32spoolprinters.
- Ze seznamu výsledků vyberte %WINDIR%system32spoolPRINTERS a poté odstraňte všechny soubory ve složce.
Poté se vraťte do okna Služby a na kartě Standardní vyberte ze seznamu služeb znovu Správce tiskových úloh, v poli Typ spouštění vyberte možnost Spuštění, poté Automaticky a nakonec OK.
Zkontrolujte službu zařazování tisku
Ze souboru services.ms (pomalá metoda)
Měli bychom zkontrolovat, zda je služba zařazování tisku správně nakonfigurována, protože to může být důvod, proč tiskárna po aktualizaci nefunguje správně. Tento nástroj je zodpovědný za správu tiskových úloh odesílaných do tiskárny, může být kořenem problému a blokovat všechny tiskové aktivity, které odesíláme do zařízení. K tomu musíme provést několik jednoduchých kroků:
- Stiskněte klávesu Windows na klávesnici a poté písmeno R.
- V okně, které se zobrazí, zadejte do pole k tomu určeného services.msc.
- Nyní musíme v panelu, který vidíme vpravo, najít Tiskovou frontu a označit ji, aby bylo možné kliknout pravým tlačítkem.
- Po kliknutí pravým tlačítkem myši klikneme na Vlastnosti.
- V okně, které se objeví, musíme přejít na kartu Obecné a tam, kde je uvedeno Typ spouštění, zaškrtnout možnost Automaticky, žádná z dalších možností není vhodná.
- Poté klikněte na tlačítko Použít a ihned poté klikněte na tlačítko OK.
- Je čas zavřít všechna okna a restartovat počítač.
Poslední, co zbývá, je zkontrolovat, že po opětovném zapnutí, pokud chyba přetrvává nebo s tím, co jsme právě provedli, se vše vrátí do normálu a budeme moci bez problémů vytisknout vše, co potřebujeme. V případě, že stejná chyba přetrvává a nedovolí nám nic vytisknout, budeme muset pokračovat pomocí jedné z následujících metod.
Co bychom měli dělat, pokud máme chybu 0x0000011b?
Jedna z nejčastějších chyb spojených se selháním konfigurace naší tiskárny a systému Windows je známá jako chyba 0x0000011b. Jednoduše řečeno, k této chybě dochází, když je tiskárna v síti (například doma nebo v práci) nakonfigurována tak, aby ji mohly používat všechny počítače, které jsou k ní připojeny, aniž by se k ní musely fyzicky připojovat. Tato chyba je někdy vyřešena restartováním nebo odstraněním a výměnou kabelu tiskárny, ale pokud to není váš případ, nabízíme vám alternativní řešení, které by mělo situaci vyřešit, ale pokud ne, budete muset provést jeden z kroků níže v tomto seznamu.
Co uděláme, je přiřadit tiskárně pevnou IP adresu. Tím je zajištěno, že zařízení bude mít vždy stejnou adresu, čímž se zabrání „kolizím“ s jinými zařízeními ve stejné síti, které často způsobují tento typ chyb (zejména po aktualizaci). Chcete-li to provést, musíte provést následující:
- Zadejte slovo Konfigurace do vyhledávače Windows a klikněte na něj.
- Klepněte na zařízení.
- V dolní části bude možnost označující Zařízení a tiskárny. Klikněte tam.
- V novém okně budeme muset přejít na Přidat tiskárnu.
- Objeví se nové okno, kde budeme muset vybrat možnost IP - TCP.
Je důležité, abychom použili IP adresu, která není použita v našem routeru. K tomu musíme vstoupit do konfigurační nabídky routeru a najít možnost nebo nabídku, která uvádí protokol DHCP. Uvnitř routeru musíme také vyhradit stejnou adresu pro tiskárnu.
Zkontrolujte aktualizace systému Windows 10
Bohužel jsme viděli, že některé aktualizace Windows 10 způsobují, že někteří uživatelé mají po instalaci problémy s tiskem čehokoli z tiskáren. Jinými slovy, nejen že aktualizace z jiné verze operačního systému může způsobit problémy s tiskem, ale podobný problém mohou způsobit i další drobné aktualizace v rámci stejné verze. Navíc nám nic nezaručuje, že se to nebude opakovat s budoucími aktualizacemi, takže je vhodné zkontrolovat, zda nebyla nedávno nainstalována menší aktualizace nebo oprava, a tehdy jsme objevili problémy s naší tiskárnou.
Pokud všechny výše uvedené kroky problém nevyřeší, musíte zkontrolovat, zda nebyla nedávno nainstalována aktualizace, a pokud ano, odinstalovat ji a zjistit, zda se tím chyba vyřeší. Poté můžeme určit, zda je toto příčinou našich problémů s tiskem.
Jak odstranit novou aktualizaci
Pokud se v našem případě vše stalo kvůli aktualizaci operačního systému našeho počítače, pravdou je, že vždy máme možnost jej odinstalovat. K tomu však potřebujeme znát řadu klíčových kroků, které nám to umožní. Chcete-li to provést, otevřete stránku Nastavení systému Windows 10 a postupujte takto:
- Přejděte na Aktualizace a zabezpečení.
- Dále klikněte na Aktualizace systému Windows.
- A nakonec klikněte na Aktualizovat protokol.
- V dalším okně klikneme na možnost „Odinstalovat aktualizace“, kterou najdeme nahoře a zbývá nám pouze vybrat aktualizaci, která způsobovala problémy při používání tiskárny a přistoupit k jejímu odstranění.
Jediné, co musíme udělat, je najít tuto verzi nebo opravu v okně Instalované aktualizace, vybrat ji a potvrdit zobrazenou zprávu s dotazem, zda jsme si jisti, že chceme pokračovat v odstranění této aktualizace. Klikněte na Ano a počkejte, až se proces správně dokončí. Po dokončení můžeme zkusit něco vytisknout a zkontrolovat, zda je problém vyřešen. Můžete se také vrátit do předchozího bodu, kde k této aktualizaci nedošlo, ačkoli předchozí řešení je nejjednodušší a obvykle efektivní.
Zabraňte jejich opětovné instalaci
Stejně jako v tomto případě odinstalování kumulativních aktualizací nezabrání jejich opětovné instalaci, takže musíme jít ještě o krok dále a skrýt nebo zablokovat ty, které nechceme vidět ve Windows Update. Chcete-li to provést, musíme si stáhnout a spustit nástroj pro odstraňování problémů v části Zobrazit nebo skrýt aktualizace od podpory společnosti Microsoft. To vyhledá aktualizace a odtud si můžete vybrat, které z nich chcete skrýt nebo zablokovat před instalací.
Pokud se tam aktualizace neobjeví, ale měla by se, ukončete program a po kontrole jej znovu spusťte. Tím se problém nejen vyřeší, ale také zabrání tomu, aby se opakoval, protože aktualizace bude nainstalována znovu, alespoň dokud nebude k dispozici řešení nebo nová aktualizace.
Můžete také odložit všechny aktualizace, i když je to nejúčinnější způsob, protože nezmeškáte další důležité aktualizace ani neztratíte spoustu času. Tento problém byl způsoben aktualizací systému Windows a může se vyskytnout v budoucnu, takže stojí za to vědět, co dělat, pokud k němu dojde.