Kontingenční tabulka v tabulce Google
Obsah:
=
Kontingenční tabulky v Google Spreadsheet jsou mocným nástrojem, který vám umožní rychle a pohodlně vytvářet vizuální a multifunkční sestavy z nezpracovaných dat.
V takových sestavách jsou data ze zdrojové tabulky sloučena do jednoho formuláře podle určitých zadaných pravidel.
Pro větší přehlednost lze tyto sestavy následně snadno převést do grafické podoby.
Jak se takové souhrnné tabulky vytvářejí v tabulkách Google https://googletables.ru/basic/kak-sozdat-otchet-svodnoj-tablicy-dlja-obobshhenija-dannyh-v-jelektronnoj-tablice-google/? Pokusme se zvládnout tuto jednoduchou vědu.
↑ začátek
Pro usnadnění si vezměme hotová libovolná data z malého příkladu.
Otevřete kartu s ukázkovou tabulkou https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UOBLxHVsCwYK78N9yBZBk9jkdJbvhmBIZpXt868hwfk/edit?usp=sharing a podívejme se, o čem tato data jsou.
Zde jsme německým dodavatelem řady produktů ze 6 kategorií. Našimi klienty je 7 supermarketů a v tabulce jsou uvedeny některé objednávky od těchto sedmi společností v roce 2021 v těchto městech: Hamburk, Drážďany, Kolín nad Rýnem, Mnichov, Frankfurt, Stuttgart.
Jeden řádek v této tabulce znamená jednu objednávku a obsahuje údaje jako datum objednávky, její objem, jednotkovou cenu objednaného produktu a také výslednou tržbu. Zmíněných šest měst je rozděleno do čtyř krajů a v tabulce je i údaj o jejich krajské příslušnosti.
Problém je ale v tom, že v takto tabulkové podobě nedokážeme rychle analyzovat důležitá fakta a změny, ke kterým dochází v obchodních procesech naší společnosti. Mezi nejjednodušší příklady důležitých faktů na první pohled patří následující otázky:
- Které kategorie produktů generují největší podíl na tržbách?
- Který region je nejvýznamnější z hlediska příjmů?
- Kteří zákazníci jsou pro nás nejdůležitější, opět na základě stejných ukazatelů tržeb?
To jsou jen první tři otázky, které vás hned napadnou.
Ze všech těchto jmenovaných otázek může navíc vyvstat řada následných otázek:
- zaprvé např. stejné otázky jen v určitý den, měsíc, rok...;
- nebo stejné otázky, ale ve vztahu pouze k jednomu konkrétnímu městu;
- Předmětem analýzy navíc mohou být nejen tržby, ale i objem prodaného zboží.
A tak dále a tak dále. Zajímavých faktů může být obrovské množství a právě díky kontingenčním tabulkám se nyní naučíme, jak taková fakta pohodlně a jednoduše extrahovat z nezpracovaných dat ve formě, která je pro nás vizuální a srozumitelná.
↑ Krok 1
Nejprve vybereme všechny hodnoty z tabulky a nejjednodušší způsob, jak to udělat, je následující:
- klikněte na jednu z buněk uvnitř tabulky;
- použijte kombinaci kláves CTRL+“A“;
To znamená, že Tabulky Google všechna data vedle sebe jsou pro nás kompletně vybrána; - přejděte na kartu „Vložit“;
- vyberte položku „Kontingenční tabulka“:
a nyní jsme požádáni o vytvoření nové kontingenční tabulky.
Jsme docela rádi, že tabulka bude umístěna na nový list, takže zaškrtneme políčko v požadovaném řádku a klikneme na „Vytvořit“, v důsledku čehož se vytvoří nový list, na kterém bude takové pole pro budoucí pivot stůl je umístěn:
Na pravé straně okna je Editor, s jehož pomocí si vygenerujeme potřebnou tabulku, do které shrneme statistiky, které nás zajímají.
↑ Krok 2
Jako příklad nejprve přidáme rozdělení podle měst.
Pro toto v Editor, v sekci Struny, klikněte na tlačítko „Přidat“ a vyberte pole v rozevíracím seznamu záhlaví sloupců zdrojové tabulky velkoměsto.
Ihned v kontingenční tabulce se názvy měst objevily v samostatných řádcích.
Máte je taky? Velký!
A než půjdeme dále, podívejme se, co se stane, když provedeme výběr v sekci Sloupce. Vraťme proto poslední akci pomocí kombinace kláves CTRL + „Z“. Naše kontingenční tabulka je opět prázdná a tentokrát vybereme pole velkoměsto ne v sekci Strunya v sekci Sloupce. Nyní uvádíme města nikoli po řádcích, ale po sloupcích:
Stále se však jedná pouze o výpis měst a stále nevidíme žádné významy související s těmito městy.
Je tedy čas podívat se na to, jak lze kontingenčním tabulkám dát složitější strukturu a jak je zlepšit čitelnosti.
↑ Krok 3
Pro začátek si například zobrazme v kontingenční tabulce tržby pro každé město. Chcete-li to provést, jednoduše vyberte pole Příjmy část Hodnoty:
Výchozí hodnoty budou jednoduše vloženy ze zdrojové tabulky. V případě potřeby je lze převést do požadované podoby, například procenta z celkové částky atd.
Nyní přidáme do sekce Hodnoty pole Číslo. A zároveň změňme záhlaví sloupců na známější:
Nyní kontingenční tabulka již zobrazuje dvě hodnoty pro každé město - tržby a množství prodaného zboží. Jaké zboží se prodávalo a kdy?
↑ Krok 4
Přidat do sekce Struny pole Produkt, do sekce Sloupce - pole datum:
Nyní můžete okamžitě vidět, kde, co a kdy se prodalo a jaké příjmy každý produkt přinesl v různých městech.
Souhlasím, systematizováno"podnět k zamyšlení„se stala mnohem větší a je snazší ji vnímat a analyzovat než u nás originální příklad. Kromě toho lze sloupce a řádky zaměnit pouhým přetažením odpovídajících polí kurzorem, jako uvnitř sekcí (Struny, Sloupce, Hodnoty), a mezi nimi. Výběr hodnot v kontingenční tabulce se odpovídajícím způsobem změní.
↑ Krok 5
Přidáváme a měníme různá pole v různých sekcích, čímž dosahujeme požadovaného výsledku.
A když se ve struktuře kontingenční tabulky začne rýsovat požadovaný obrázek, necháme uspořádání polí prostě tak, jak je.
Hurá! Naše kontingenční tabulka je připravena.
↑ Závěr
Experimentujte s zdrojová tabulka a přesvědčte se sami, že s určitými dovednostmi není sestavování kontingenčních tabulek obtížné.